Tuesday, February 19, 2013

Doa buat Abah

Semalam, saya mendapat berita tentang kepulangan kerahmatullah ayah seorang sahabat lama.  Selepas seketika, fikiran saya teringat kembali akan abah yang telah terlebih dulu menyahut panggilan Illahi lebih kurang 16 bulan yang lalu atau lebih tepat iaitu pada tanggal 25 haribulan October, 2011.





Abah menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Pakar Damansara pada lebih kurang pukul 10 pagi pada usianya 83 tahun.  Mengenang kembali pengalaman hidup bersama abah sejak saya di zaman kanak-kanak sehingga dewasa, terlalu banyak pengalaman, kenangan dan peristiwa yang tak mungkin hilang dari ingatan.  Kata-kata, tunjuk ajar dan nasihatnya sangat sukar difahami sehingga saya sendiri menjadi seorang ayah.  Abah seorang bekas guru yang memiliki sifat jujur, tegas, bengis, berdisiplin tinggi dan yang paling utama, sifat taat, hormat dan patuh kepada kedua ibubapanya dan orang-orang yang lebih tua terutama saudara maranya.   

"Kita ada Allah satu, mak bapak satu, kata mesti satu!" itulah antara beberapa nasihat abah yang selalu diulang-ulang dalam menegaskan bahawa janganlah sekali-kali kita berbohong.

Kini, apa yang dapat saya sumbangkan demi membalas jasa allahyarham abah ialah setiapkali selepas solat, mendoakan dan menghadiahkan nya Al-Fatihah.

Semuga Allah SWT jua yang memelihara dan mencucuri rahmat kepada roh allahyarham abah, amiinn. 

No comments: