Wednesday, April 17, 2013

Berakhir satu perjalanan, bermula satu pengembaraan

Suasana malam di kampung, begitu mendamaikan.  

Hari ini, Rabu 17 April 2013.  Hampir sebulan setengah yang lepas, atau lebih tepat lagi pada 6 Februari 2013, aku telah melangkah keluar dari pejabat di Public Bank cawangan Seksyen 14 Petaling Jaya buat selama-lamanya.  Aduh, memang susah, terlalu susah hendak dilupakan akan pengalaman pahit manis yang telah dikumpulkan selama hampir 27 tahun bekerja di sektor perbankan.

Demi untuk tatapan dan bacaan anak-anak dan insha Allah, generasi akan datang, maka aku nukilkan kisah pengalaman kepada satu perjalanan yang panjang bermula dari tarikh hari pertama aku melaporkan diri di Sim Lim Finance Berhad, cawangan Klang pada tanggal 26 Mac 1986.  Aku, pada usia hampir 23 tahun, masih mentah, masih hijau namun bertekad untuk membina satu kerjaya untuk diri sendiri dan sebagai memenuhi hasrat kedua ibubapa tercinta, allahyarham Haji Mohamed Said dan allahyarhamah Hajjah Jamaliah.

Pagi yang penuh bersejarah itu, hati gundah gulana maklum sajalah, hari pertama kerja.  Adakah nanti aku dapat melaksanakan tugas yang diberikan, bentuk apakah kerjanya, bagaimana layanan yang bakal aku terima dari pengurus dan kakitangan-kakitangan yang akan menjadi rakan sekerja dan macam-macam lagi.

Sesampai sahaja di pejabat, di Jalan Dato Hamzah, Klang, aku merasa sedikit hairan.  Syarikat kewangan ke atau kedai pajak gadai ni?





No comments: