Thursday, August 13, 2009

Zaman Kanak-Kanak Riang - 2

...oleh sebab tak dapat menahan tension, aku menangis. "Bad takutlah mak, nanti cikgu pukul Bad..." ngada-ngada nya aku."Dahlah jangan menangis, takde apa-apalah, dah tu jangan nangis. Kalau Bad baik, cikgu tak pukul...." mak bagi jaminan. Abang Yasin (#1) menemani aku masuk darjah 1 di SRJK Cator Avenue yg letaknya di belakang Sekolah Anderson. Cikgu aku, Mrs Pei. Aku ingat lagi nama beberapa kawan sedarjah aku dari darjah 1 hingga darjah 5 iaitu Noor Hakimi, Osman Salleh, Kamaruzzaman, Sivalingam, Sivaneesan, Zaini Zakaria, Zaini Zaid, Adnan, Lokman, Shamsul, Chan Mun Kit, Ahmad Nasaruddin, Joginder Singh dan Lim Yau Chee.

Terlalu banyak kenangan sewaktu aku di sekolah rendah. Dari kecil lagi prestasi akademik aku lebih baik dari abang-abang aku yang lain. Itupasal lah agaknya kedua abah dan emak sangat mengharapkan aku membawa sinar kecemerlangan dalam hidup mereka (Ingat kekecewaan mereka bila aku gagal SPM tahun 1980 seperti yang telah aku kisahkan?). Sekolah sessi petang, pergi kena awal, nak main bola lah apalagi. Tahun 1973 satu hari tu, 'geng' aku bercadang nak lantik kapten bola kelas 4A caranya, siapa yang berjaya score goal, dialah kapten. Nak tahu siapa jadi kapten kelas 4A? Laa, yang menulis e-mail nilah orangnya! Selalunya duit belanja yang emak bagi memang tak cukup, 15 sen mana cukup? Akupun carilah abang Emi mintak bantuan. Emi tak pernah hampakan aku - adiklah katakan walaupun duit belanja dia sendiri pun tak cukup. Tetapi Emi tak main bola, dia memang tak reti bersukan. Selain bolasepak, kami main galah panjang di court badminton dan 'chapping' - kauorang tau chapping? Dan kerana kuat bersukan, 2 kali aku patah tulang. Pertama, darjah 1 patah jari tunjuk kanan dan yang kedua, darjah 3 patah tangan kanan kerana lompat tinggi, jatuh atas tanah. Mengamuklah bapak aku kerana terpaksa bawa aku ke hospital. Dah bersimen tangan......

Darjah 3 juga aku belajar naik basikal. Abg Yasin lah yang jadi trainer aku. Peristiwa yang aku tak boleh lupa, dia pegang belakang basikal dan dia suruh aku kayuh. Diam-diam dia lepaskan pegangan dan aku pun kayuh bersendirian. Bila tersedar abg Yasin takde belakang aku, aku panik dan cuba brek, dengan kaki. Apa lagi, tersagatlah kaki aku kat jalan, tercabut kuku ibujari kanan kaki aku. Aduuuh, rasanya....lemak berkrim. Dulu-dulu kita cuma ada basikal, mana ada motorsikal? Dengan berbasikal lah kami adik beradik pergi sembahyang Jumaat di Masjid Negeri di Ipoh melalui tepi Sungai Kinta. Abah naik motor Honda Cup dia, AT6454. Motor itulah yang abah hadiahkan aku pakai kat ITM dulu (part 5 dan part 6) - macamana tak rosak je, 10 tahun punya motor hari-hari panjat bukit Shah Alam. Yang pelik bin aneh, kedua-dua insan yang pernah menjadi penunggang setia motor Honda Cup tu, orang Perak. Pertama, room-mate dan classmate akulah, Acid Punk dan yang kedua...yang kedua....cukuplah kau orang saja yang teka sendiri. Tetapi ada satu sebab aku sangat benci kepada zaman kanak-kanak aku di SRJK Cator Avenue iaitu... bersambung

No comments: