Thursday, August 13, 2009

Zaman Kanak-Kanak Riang


Salam sejahtera keatasmu,


Aku memandu dalam hujan tadi mahu pulang kerumah. Jalan yang basah dan licin telah membuat aku memandu dengan berhati-hati. Ya, hujan memang banyak membawa kenangan. Sedang aku memandu, entah mengapa tiba-tiba fikiranku menjelajah jauh di zaman aku masih kanak-kanak lagi, bermain di dalam hujan dengan penuh gembira.


Tak pernah langsung terfikir nak demam atau sakit. Sayang, anak-anak aku tak merasa keriangan bermain dalam hujan kerana aku dan isteri memang tak bagi - manakan tidak, asal kena hujan je, demam.....pening.....Mungkin kerana kandungan air hujan sekarang dah tak sebersih dan sebening air hujan dulu masa aku budak-budak. Kecuali yang sulung Zainul (dia ni memang hantu air, dari kecik suka main air) yang lain tu takde bakat langsung. Masa kecik-kecik dulu, abang aku, Emi (#4) lah yang menjadi kawan bermain. Abang-abang yang lain dah "too big" dan tak campurlah dgn kami ni. Johan (#6) dan Adik (#7) masih kecik lagi. Hujan turun saja, apalagi, bukak baju tinggal seluar pendek saja, kecebuuuurrr! main hujan. Kadang2 abang Jali (#3) pun joined sekali. Aku mula saja sedar yang aku hidup sebagai manusia, berada di sebuah bandar yang bernama Ipoh.


Tinggal di kuarters guru, dalam kawasan Sekolah Vokasional yang berhampiran dengan Sekolah Anderson, Hospital Besar Ipoh dan Taman D.R.Seenivasagam. Tahun 1967, waktu tu lebih kurang 4 tahun lah agaknya umur aku. Emak seorang yang lemah lembut dan baik hati tetapi bapak aku Cikgu Said, masya Allah garang nak mampus! "Baaaad, Emiiiii dah tu berhenti main hujan tu.... nanti demam!" jerit emak dari dalam rumah. "Nantilah lah mak, orang baru je main....Bad jadi Ultraman ni....Emi jadi monster" aku balas."Baru main apa? Dah dekat sejam korang main hujan dah. Nantilah abahkau balik kena sebat mak tak tau..."I say man, bila mak sebut je Abah, kami jadi takut dan apalagi, masuk lah rumah.... Kami semuanya 8 beradik, 7 lelaki seorang perempuan, yang bongsu. Yang aku ingat, waktu tu Yanti belum lahir, Rashidi @ Adik masih kecik. Mak, suri-rumah sepenuh masa dan Abah mengajar di Sek Vokasional. Abah aku punya garang orangnya, Tuhan je yang tahu. Kalau abang-abang aku buat jahat, ialah bergaduh ke, balik lambat ke atau apasajalah istilah jahat, abah aku kalau belasah, ya rasul, boleh tangkap nangis. Itu belum sepak terajang dia lagi. Tetapi itu cerita abah yang garang, yang baiknya pun ada. Nanti aku cerita.


Ok, mari aku sambung cerita aku. Aku nak masuk sekolah darjah satu. Takuuut! Dulu-dulu kita tak pergi tadika. Jangankan kata pergi, dengar pun tak. Tau tau aje mak kata aku nak masuk sekolah. Beg dah beli, buku-buku pun siap dah. Pagi tu lepas mak pakaikan seragam sekolah, mak sikatkan rambut aku dan .................

No comments: