Friday, February 26, 2010

Menoleh Kebelakang Mengimbau Kenangan Silam 6



Hidup Berkerjaya Hidup Berkeluarga

"Amir! Eh apa kau buat sini? Macamana kau boleh tersesat kat sini?" Bermacam-macam soalan yang saya lontarkan kepadanya. MasyaAllah, Amiruddin @ Ledoux datang dari Pulau Pinang ke Tanjung Sepat. Rupa-rupanya Amirudin datang ke Sepang menemani isterinya kerana urusan kerja. Tanjung Sepat tidaklah dekat sangat dari Sepang, namun Amirudin datang juga menjenguk saya. Jarak dan waktu bukan soalnya, saya fikir, dia datang kerana dia tahu seorang sahabat lamanya sangat dahagakan hubungan persahabatan yang telah lama terjalin antara mereka.

Amiruddin, kebetulan pada pandangan saya, merupakan seorang yang pelik. Kami sama-sama di Class A. Orangnya mudah (simple), tak banyak karenah dan suka bersendirian. Amir yang pertama sekali mendirikan rumahtangga. Pelik bin Ajaib sebab dia tak pernah sekalipun kelihatan di khalayak ramai berjalan berdua-duaan dengan girlfriendnya itu sewaktu di kampus.

Hujung tahun 1996, saya mengambil keputusan untuk membawa keluarga berpindah ke Banting kerana tak sanggup lagi jadi weekend husband and father. Penat memandu tak terkata, pernah sekali dalam perjalanan ke pejabat, di jalan Morib saya terlelap lebih kurang 3 saat bila tersedar saya telah berada di lorong sebelah dan lori pasir depan mata. Cuma barangkali Allah mahu saya melihat anak-anak membesar itulah saya sempat 'selamatkan' keadaan. Satu hari, saya bertemu pula dengan Zulkifli Salleh (Zul Slow) yang bekerja di Bank Pertanian cawangan Banting. Zul adalah di antara kawan pertama saya di ITM (satu bilik di minggu orientasi Part 1).

Pada Ogos 1997, saya ditukarkan pula (promotion grade) ke cawangan baru di SS2, Petaling Jaya. Pindah lagi!!! Namun kali ini saya dapat jangkakan bahawa saya tak akan ditukarkan lagi keluar dari Lembah Klang dan atas dasar itu, saya pun membeli sebuah rumah teres 2 tingkat yang telah berusia 10 tahun di Kg Bukit Kapar yang sederhana keluasan dan harganya kerana nak beli yang baru dan mahal pada waktu itu adalah di luar kemampuan saya.
Petaling Jaya - bandar satelite Kuala Lumpur. Jam sana, jam sini, please la. Setelah lebih 7 tahun saya tinggal jauh dari kebisingan kota, akhirnya saya tempuhi semula itu semua. Cawangan baru, staff baru, semua nak kena ajar. Sehari suntuk buat bank recon pun tak boleh balance. Lima hingga enam bulan pertama saya balik pukul 10 malam ke atas saja. Namun, seperkara yang baik kembali ke Lembah Klang ialah saya telah dipertemukan semula dengan beberapa ex DIB coursemates seperti Shamsul Bahri (Mohaiyani Securities), Jaffry Azman (NSTP/TV3), Sabri (Ford), Mahyaddin @ Petit (Bank Utama), Dimas (Harian Metro) dan Faizah. Namun, terdetik juga di hati kalau dapat ingin bertemu ramai lagi. Kalau tak bertemu sekalipun, tahu di mana pun jadilah.

Dalam kesibukan di pejabat, pada Ogos 1998, saya dikurniakan anak yang ke lima (satu lagi achievelah target). Kata orang rezeki anak memang ada, disertakan sekali dengan cita-cita untuk membuktikan diri sebagai Melayu yang boleh berjaya di arena yang dikuasai kaum China, dan tentulah dengan izin Allah, Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, setelah disenarai pendek, pada Ogos tahun 2000 saya dinaikkan pangkat ke pengurus di cawangan Seksyen 14, PJ. Saya yang pada satu ketika dulu di Bentung disamakan taraf dengan seorang hamba yang hina telah akhirnya berjaya buktikan kepada diri saya sendiri bahawa selagi saya berpegang teguh kepada qada' dan qadar dan selagi saya percaya segala apa yang saya lalui merupakan ujian Allah s w t semata-mata, maka dengan izinNya jugalah dia limpahi saya dan keluarga saya dengan rezeki yang memadai.

Dan semenjak tanggal 10 Ogos 2000, saya tidak menoleh kebelakang lagi. Pada tahun 2001, saya telah mencukupkan kuota ataupun mencapai sasaran bila anak yang ke-6 dilahirkan. Pada tahun 2003, PFB cawangan Seksyen 14 PJ memenangi 3 hadiah utama peringkat nasional di Seminar Pengurusan PBB iaitu

1. Highest Profit Per Staff
2. Highest Increase in HP Business Per Staff
3. Highest Islamic Banking Business Per Staff

dan cawangan saya juga telah dipilih antara 6 cawangan pertama yang disatukan (merger/rational) dengan cawangan PBB.


Bersambung...

No comments: