Sunday, July 4, 2010

AKU BUDAK KAMPUS - Meniti Cerun-Cerun Kehidupan 2


Hari hari pertama aku mengenali kehidupan kampus boleh dikatakan interesting juga. Saban hari tengok papan kenyataan. Di Kajian, di Pusat Pelajar, di dewan-dewan kuliah di mana saja, papan-papan kenyataan jadi tumpuan. Kalau terlepas, that's it, selamat.

Banyak perkara baru aku temui dan belajar. Rupa-rupanya setelah tamat sekolah, masih banyak perkara yang kita masih belum tahu. Cafeteria, Mamakteria, ikan jaket, kad matrik/kad pelajar dan macam-macam lagi. Rumah yang aku duduki di Jalan Teratai 2/84 menempatkan 4 orang pelajar Business dan 4 orang pelajar Engine. Baki lagi 4 orang aku tak berapa ingat kursus apa. Maka, bertambah cepatlah berkembangnya vocabulary aku. Kehidupan kampus juga mengajar aku erti dan cara aku menggunakan kebebasan. Kebebasan menggunakan masa yang terluang maupun masa belajar dan kebebasan pergaulan sesama pelajar, samada yang muhrim ataupun yang bukan. Satu perkara yang sangat penting yang telah aku pelajari di hari-hari awal aku di ITM ialah samada aku mahu menjadi aku. Apakah aku mahu terus meningkatkan prestasi pendidikan ku yang pernah tercalar atau mahu hanyut dengan arus kelekaan yang terhidang di depan mata.

Sebagai seorang yang aktif dalam sukan, aku memilih olahraga sebagai cabang kokurrikulum. ROTU tak mungkin, Kebudayaan....tak ada bakat. Keusahawanan, alamak tak minat berniaga. Akhir sekali, Kesatria @ Katak Hijau, I say man, terima kasih ajelah. Actually, kalau masuk Kesatria pun bagus jugak. Ada uniform, dan kena pulak ada pangkat, pegang tongkat, pasti ramai yang terpikat.


No comments: