Monday, July 19, 2010

AKU BUDAK KAMPUS - Meniti Cerun-Cerun Kehidupan 4



Keempat

Selepas puas pujuk Hj Said, aku pun diberi bawa motor kapcai Honda dia yang nombor pendaftarannya AT6454. Oleh kerana motor tu dah uzur, nak naik bukit yang tinggi sikit pun dia tak larat. Satu hari tu motor tu meragam dan aku soronglah dari Asrama Delima ke kedai motor di Seksyen 2. Lalu je depan blok asrama siswi, terjeritlah Che Minah mana entah "Ooi Che Abang, motor tak de minyak ke?" Suaranya lantang tapi sayang wajahnya tak kelihatan. Aduh, berdesing telinga aku dibuatnya.


Kelima

Aku terpilih mengetuai pasukan olahraga kolej. Di kejohanan Olahraga Antara Universiti (waktu itu di Semester 4) yang berlangsung di Kompleks Sukan Kg Pandan, KL aku telah membuat kejutan apabila memenangi acara lompat kijang dengan mencatatkan jarak lompatan 13.94m yang juga rekod baru ITM. Aku menewaskan peserta UM yang pernah mewakili Malaysia di Kejohanan Antara Universiti ASEAN di Jakarta tahun sebelumnya.

Dengan kejayaan aku itu, aku telah terpilih untuk mewakili pasukan olahraga Universiti Malaysia ke kejohanan Antara Universiti ASEAN tahun 1984 di mana Malaysia telah menjadi tuan rumah. Dalam kejohanan itu, aku telah memenangi pingat perak dalam acara favourite ku, lompat kijang.


Keenam

Pada satu malam, aku dan room-mate Abd Rashid Wahab @ Acid telah pergi belajar di Menara (Multi Storey). Tersedar, dah larut lebih kurang pukul 11 malam. Menara dah hampir gelap. Sambil menunggu lif, Acid sudah bukak cerita pasal ada students yang dah jumpa macam-macam, lembagalah, orang takde kepalalah, itulah, inilah. Kami sudah kecut perut dan masing-masing diam. Lif pun tiba dan bila pintu lif terbuka, kami hampir-hampir menjerit (tetapi buat-buat selamba) sebab di dalamnya ada 2 orang siswi yang berjubah hitam nampak dua biji mata saja.

Kami tak jadi masuk lif dan turun dengan tangga saja hingga ke parking. "Itulah kau, lain kali cerita hantu lagi...." Acid seperti biasa, tersengeh saja.

No comments: