Saturday, July 17, 2010

AKU BUDAK KAMPUS - Meniti Cerun-Cerun Kehidupan 3




Hari demi hari, waktu demi waktu aku lalui bersama-sama kawan sekursus maupun kawan-kawan senior dan junior dari kursus yang lain. Di kampus ITM Shah Alam, ribuan penuntut tak terbilang ramainya. Datangnya mereka dari segenap pelusuk tanahair, dari Padang Besar di Perlis hinggalah ke Sabah.

Dari semester satu, dua, tiga dan seterusnya hinggalah ke semester akhir. Pengalaman dalam dan di luar dewan kuliah semakin banyak ditimba. Suka duka, pahit manis, lucu, semuanya ada. Pucuk pangkal, jika ada kemahuan untuk mengejar cita-cita, pasti akan terjumpa jalannya. Mari aku senaraikan beberapa peristiwa yang masih tersimpan dalam diari kehidupan kampus, tanpa mengikut susunan semester, lebih 25 tahun dulu.


Pertama

Part 1 - Bersama-sama Baidilleh ke rumah abang ku di Taman Goodwood Klang nak mintak ongkos sikit. Baliknya, tayar motor Baidilleh bocor dicucuk paku lalu menolaklah kami motor dari Klang hinggalah ke rumah/asrama kami di Jalan Teratai, Shah Alam. Dahlah malam gelap gelita, kedai repair motor semua dah tutup.

Kedua

Part 3 - Aku dan beberapa lagi kawan-kawan terlewat untuk pergi mendaftar subjek foreign language. Memang dah rancang ramai-ramai nak belajar bahasa Mandarin tetapi kerana telah penuh, kami terpaksa masuk kelas bahasa Peranchis di mana pensyarah-pensyarahnya menanti dengan tangan terbuka (pasal tak ramai nak belajar). Nama pensyarah kami, Monsieur Pascal Burret (sebutannya biurey) yang mulutnya begitu lancang. Awas jangan salah sebut namanya tu. Walaubagaimanapun, ternyata mempelajari bahasa Peranchis memang happening dan melucukan. Ramai kawan-kawan yang mendapat nama samaran contohnya Mahyaddin mendapat nama Petit, yang bermaksud kecil dan Amiruddin dengan nama gelaran Ledoux kerana tersilap baca.

Ketiga

Di kejohanan olahraga ITM yang di adakan sewaktu Part 3, aku berjaya memenangi 2 pingat emas masing-masing dalam acara lompat kijang dan lompat jauh dan satu pingat gangsa dalam acara 100m pecut. Dengan mengumpul 19 mata, aku berjaya menjadi Atlit Terbaik kejohanan menewaskan beberapa orang senior. Salah satu dari pingat emas itu telah aku hadiahkan kepada seorang kawan istimewa yang telah meluangkan masa melihat aku beraksi.

No comments: